Fysiotherapie bij Schouderklachten

Heeft u pijn rond uw schouder? Of heeft u een ongeluk gehad waaraan u schouderklachten over heeft gehouden? UwFysio heeft de juiste kennis in huis om u met deze klachten verder te kunnen helpen.

Fysiotherapie bij Schouderklachten

Schouderklachten

De schouder is en complex en groot gewricht. Het schoudergewricht bestaat niet uit alleen een kop en een kom, maar ook het schouderblad en het sleutelbeen behoren tot het gewricht. En dat zijn alleen nog de botten, ook omliggende banden, spieren en het schouderkapsel spelen een grote rol. Hiernaast moet ook naar de gehele keten gekeken worden waar het schoudergewricht onderdeel van is, de nek/rug en arm regio. Bij UwFysio hebben meerdere therapeuten aanvullende cursussen gedaan om deze complexe klachten met grote zorgvuldigheid te kunnen onderzoeken en behandelen.

Veel voorkomende oorzaken van schouderklachten zijn:

• Slijmbeursontsteking
  • Schouderimpingment
  • Schouderluxatie
  • Schouderinstabiliteit
  • Frozen shoulder
  • Spierklachten (triggerpoints)
  • Schouderklachten na trauma zoals botbreuken of spierscheuren

Schouderklachten kunnen zich op zeer verschillende manieren uiten en een grote beperking geven in het dagelijks leven. Zo kun je niet alleen pijn ervaren in de schouder zelf maar ook uitstraling tot aan de hand en vingers of juist in de rug/nek. Een beperking in beweging van de schouder kan leiden tot het niet meer kunnen uitvoeren van werk of sport.

Wat onze fysiotherapeut doet

Vooraf aan de behandeling zal er middels een anamnese-gesprek uw klacht duidelijk in beeld gebracht worden. De symptomen en klachten bepalen het vervolgonderzoek, wat de aan het eind van het gesprek gestelde hypothese zal moeten bevestigen. Aan de hand hiervan zal de therapeut in samenspraak met u een behandelplan opstellen. Dit zal voornamelijk bestaan uit kaak-oefeningen en mobilisaties van de kaak.

Behandeling

Bij UwFysio wordt in de eerste afspraak grondig gescreend en onderzocht door middel van een vraag gesprek en een lichamelijk onderzoek. Zo wordt de juiste diagnose en oorzaak van de schouderklacht vastgesteld. Hieruit zal een behandelplan en een prognose worden vastgesteld. De prognose van schouderklachten kan erg variëren van een week tot soms wel een jaar voordat u op het oude niveau kan functioneren. Zowel bij de langdurige als kortdurende trajecten zal UwFysio u ondersteunen met de juiste adviezen en behandeling om zo weer volledig het leven weer op te pakken.