Dry needling

Wat is dry needling?

De fysiotherapeuten van UwFysio kunnen naast de reguliere therapie ook gebruik maken van dry needling. Dry needling is een behandelmethode waarbij de therapeut door middel van een hele dunne, niet holle, naald een spier aanprikt waardoor deze snel en langdurig ontspand. De therapeut gaat opzoek naar een triggerpoint, wat als een verharding in de spier voelt en prikt deze vervolgens aan.

Triggerpoints

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook uitstralende pijn veroorzaakt. Zodoende hoeft u niet altijd de pijn te voelen waar de bron zich bevindt. De fysiotherapeut zoekt naar deze bronnen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Dry needling is niet het zelfde als acupunctuur

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de ’energie’ in het lichaam. Bij dry needling wordt er meestal minder naalden gebruikt, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren, de zogenaamde ‘triggerpoints’, en behandeld geen ‘energie’.

Hoe ervaart u een triggerpoint?

• Pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Hoofdpijnklachten door spanning aan de schedelrand en nek.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen.
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe ontstaan triggerpoints?

• Acuut moment – bijvoorbeeld door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, brace of een sling.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet UwFysio bij een triggerpoint?

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen.

Hoe voelt dry needling?

De fysiotherapeut lokaliseert de triggerpoint en zet het pipetje met de naald erin op de huid. Met een klein tikje wordt de naald in de huid geprikt, het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van korte duur.