Fysiotherapie bij nekklachten

Kaakklachten kunnen ernstig zijn. Bij het onjuist bewegen van de kaak ten opzichte van de schedel kunnen klachten ontstaan zoals knakken van de kaak, pijn bij kauwen, hoofdpijn en aangezichtspijn.

Nekklachten

70% van de mensen krijgt op een moment in het leven last van nekklachten. Oorzaken van nekklachten kunnen enorm verschillen, vrijwel altijd is er een oorzaak die de fysiotherapeut kan behandelen met oefeningen of mobilisatie technieken om de nek weer optimaal te kunnen laten functioneren. Bij 0.1% van de gevallen van nekpijn ligt er een ernstige pathologie ten grondslag, iets waar een arts naar zou moeten kijken. De eerste afspraak zal altijd met een screening beginnen om deze hele kleine kans eruit te halen. Hierna vervolgt een verdiepend vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek om de oorzaak van de klachten boven water te krijgen.

Fysiotherapie bij nekklachten

Veel voorkomende symptomen van nekklachten zijn

Deze problemen kunnen uiteraard ook een gevolg hebben voor het bewegen van andere gewrichten, waaronder bijvoorbeeld uw schouder. Het kan voorkomen dat een zenuw bekneld raakt en een uitstralende pijn naar de arm geeft. Dit is een van de redenen dat wij uw klacht altijd vanuit de gehele keten zullen bekijken.

Aan de hand van een gestelde diagnose zal er een passend traject opgesteld worden. Dit kan inhouden dat de beweeglijkheid wederom geoptimaliseerd wordt, de spieren losgemaakt worden maar ook dat ze weer getraind worden.

• Bewegingsbeperking van de nek
    • Stijfheid
    • Duizeligheid
    • Pijn in de schouders
    • Uitstralende pijn naar de armen/handen

Behandeling

Na aanleiding van het lichamelijk onderzoek zal de best passende behandeling gekozen worden. Deze kan bestaan uit mobilisatie technieken en oefeningen om de nek weer optimaal te kunnen laten functioneren. Hierbij wordt breed gekeken naar het algeheel functioneren. Wat heb je nodig om weer volledig aan het werk te kunnen of je sport weer op te pakken? Daarmee gaan wij aan de slag!
Belangrijk om te weten is dat nekklachten staan erom bekend dat ze in episodes terugkomen. Vraag onze fysiotherapeuten om advies en oefeningen om deze kans te verkleinen en zelf grip op je klachten te krijgen.