Fysiotherapie bij Heupklachten

Heeft u problemen met het bewegen van uw heup? Of heeft u een zeurende pijn in uw lies? Samen met uw bekken heeft uw heupgewricht een belangrijke rol bij al uw dagelijkse bewegingen. Heupklachten zorgen dan ook al snel dat u niet meer vrijuit kunt bewegen. Ook hebben ze invloed op klachten in uw onderrug of knieën.

Fysiotherapie bij Heupklachten

Heupklachten en de oorzaak

Heupklachten zijn veelvoorkomend, maar worden vaak over het hoofd gezien. Vaak geven de klachten vanuit de heup een vertekend beeld. Zo wordt de pijn vaak niet in de heup zelf maar in de omliggende weefselstructuren gevoeld. Pijn aan de rug, lies, bilregio en buitenzijde van het bovenbeen kan het gevolg zijn van een klacht aan het heupgewricht. Voor een juiste diagnose wordt door middel van een vraaggesprek uitgebreid ingegaan op uw klachten en volgt hierop een lichamelijk onderzoek. Zo wordt vastgesteld wat de bron van de klachten zijn en een juist behandelplan opgesteld.

Veel voorkomende oorzaken van heupklachten zijn:
• Slijtage/ Artrose
• Overgewicht
• Overbelasting (mogelijk werk of sport gerelateerd)
• Bekkeninstabiliteit
• Ongeluk/Trauma
• Aangeboren standsafwijking

Behandeling
De behandeling van heupklachten wordt bepaald aan de hand van de aard van de klachten en de uw doelen die u wilt behalen. Behandelinterventies die hierbij worden in gezet zullen bestaan uit adviezen en voorlichting, mobilisatie en/of manipulaties van het heupgewricht, en spierversterkende oefeningen.
Of u nu komt voor een langdurige revalidatie na een intensieve operatie (bijvoorbeeld na een totale heup prothese) of voor overbelasting van de heup spieren bij het uitoefenen van u sport of werk. Bij UwFysio bent u aan het juiste adres. Samen werken we er naar toe om uw doelen te behalen. Zo haalt u het maximale uit uzelf en kunt u weer het dagelijkse leven en/of uw sport weer oppakken!

Wat onze fysiotherapeut doet

Vooraf aan de behandeling zal er middels een anamnese-gesprek uw klacht duidelijk in beeld gebracht worden. De symptomen en klachten bepalen het vervolgonderzoek, wat de aan het eind van het gesprek gestelde hypothese zal moeten bevestigen. Aan de hand hiervan zal de therapeut in samenspraak met u een behandelplan opstellen. Dit zal voornamelijk bestaan uit kaak-oefeningen en mobilisaties van de kaak.