Fysiotherapie bij Rugklachten

Heeft u last van rugklachten? Bijna iedereen kan zich er in herkennen, klachten na bijvoorbeeld langere tijd zitten of een zeurende pijn tijdens het sporten. Rugklachten zijn de meest voorkomende van alle klachten die wij dagelijks behandelen.

Fysiotherapie bij Rugklachten

Rugklachten

Rugklachten zijn wereldwijd, in alle bevolkingsgroepen, in alle leeftijden een probleem met grote gevolgen voor kwaliteit van leven en het dagelijks functioneren. Bijna iedereen krijgt er op een moment in zijn leven een keer mee te maken. Vaak kortdurend en is er niet eens een behandeling nodig. Echter, in sommige gevallen verdwijnen de klachten niet of komen de rugklachten met enige regelmaat terug. In dit geval is het handig contact op te nemen met de fysiotherapeut. Bij de eerste afspraak zal er altijd een screening plaatsvinden om de zeer kleine kans (slechts in 1% van de gevallen) van een ernstige pathologie uit te sluiten. Hierna wordt overgegaan op een verdiepend vraaggesprek over de klachten en een lichamelijk onderzoek om de oorzaak vast te stellen. Aan de hand van dit onderzoek en aan de doelen die worden gesteld volgt een behandelplan. Wil je weer de beste worden op het sportveld? Of wil je gewoon zonder pijn dat koffiekopje terug zetten in de kast?

Veel voorkomende oorzaken en symptomen van rugklachten zijn:

• Pijn aan de rug
  • Uitstralende pijn naar de lies of het bekken
  • Uitstralende pijn naar de benen/voeten
  • Stijfheid
  • Bewegingsbeperkingen
  • Beperking van de loopfunctie
  • Pijn bij bewegen
Daarnaast zijn er veel factoren die van invloed kunnen zijn op:

• Leefstijl, denk aan roken, overgewicht en vooral gebrek aan beweging
  • Genetische factoren, erfelijkheid
  • Comorbiditeiten, het hebben van meerdere lichamelijke klachten
  • Sociale en omgevingsfactoren, denk aan werkomstandigheden en ziekte inzichten/overtuigingen
  • Psychosomatische factoren, het ervaren van stress en of (bewegings)angst
  • Biomechanische factoren, denk aan bijvoorbeeld conditie en kracht van de rugspieren

Behandeling van rugklachten:

Behandeling van acute rugpijn

De behandeling van rugklachten kan bestaan uit oefeningen, mobilisatie technieken en (houdings)advies om jou weer optimaal te laten functioneren. Daarnaast zal er gekeken worden naar risico factoren en zo nodig advies worden gegeven om de kans op herhaling zo klein mogelijk te maken. Krijg zelf weer de regie over jouw klachten!

Behandeling van chronische rugpijn

Passieve vormen van therapie werken voor mensen met terugkerende of langdurige rugklachten vaak maar tijdelijk. Om die reden wordt actieve en passieve therapie vaak gecombineerd. Door actief te werken aan het krachtiger maken van je rug en het verbeteren van je houding, kun je werken aan een pijnvrije en sterke rug op de lange termijn.

Rugklachten in cijfers:

• 60-90% van de hele Nederlandse bevolking krijgt ooit te maken met lage rugpijn
  • Bij 90% van de rugpatiënten wordt geen specifieke medische diagnose vastgesteld
  • Bij de patiënten die met klachten naar de huisarts gaan, verdwijnen de klachten in 65% van de gevallen binnen 12 weken
  • 75% van de mensen die naar de huisarts gaan met rugklachten, krijgt binnen een jaar opnieuw één of meer keren te maken met rugpijn

Wat kan UwFysio doen bij uw rugklachten:

• Tijdens de intake wordt er een diagnose gesteld van uw rugklachten
  • Wij bieden de meest evidente behandeling
  • Het doel is om weer te herstellen op het niveau waarop u weer wilt gaan bewegen.
  • Wij richting ons op voorkoming van herhaling van uw rugklachten.